בלוג

שלום רב צופים יקרים!

בימים טרופים אלה כאשר שוב ושוב אנחנו עדים לסערות תקשורתיות שנובעות מאמירותיהם של חברי כנסת, פוליטיקאי, רבנים ושאר אנשי ציבור, בימים שהרשת רועשת וגועשת ואנשים מעלים פוסטים בנושא העלייה הרוסית, יהודים, יהדות וגיור אנחנו רוצים להזמין אתכם לקחת אתנחתא הומוריסטית קלילה  ולבחון  את הדברים מזווית קצת אחרת דרך ההצגה  הנהדרת   "ברית מילה" של התיאטרון העברי אשר אותה אנחנו גאים לארח כאן בהיכל התרבות ראשון-לציון שלנו.

ההצגה "ברית מילה" עוסקת בנושא הגיור אשר במסגרתו בין היתר גברים ובנים צריכים לעבור את טקס המילה שכרוך בפעולה רפואית כירורגית שמלווה בהרדמה, התערבות חיצונית אשר מלווה בכאב פיזי .

בשנים האחרונות קיימים לא מעט דיונים סביב נושא זה ושאלות כמו: האם זה נכון להעביר אדם טקס שכזה בגיל מבוגר מבחינה בריאותית? או האם זה מה שהופך אדם ליהודי?

בהצגה הגיבור כריסטיאן, אמריקאי, נוצרי  אותו מגלם השחקן המוכשר גיא לואל אותו זכינו לראות לא מעט על מסך הטלוויזיה בסדרות הטלוויזיה "טלנובלה בע"מ", "פולישוק" ועוד עובר גיור לצורך מאוד ספציפי, הוא רוצה להתעשר על ידי השקעה אצל יהודי עשיר שעובד רק עם יהודים.

למען הביטחון הכלכלי שלו ושל אשתו הוא מחליט להמיר את דתו ולהתגייר על אף התנגדותה הנחרצת של אשתו הנוצרייה האדוקה.

הוא מבין שאין לו מה להפסיד ושהעושר הכלכלי שמצפה לו מעבר לפינה שווה הכל.

ההצגה חושפת בפנינו כיצד פועלת תעשיית הגיור, כיצד ניתן לקצר תהליכים, מה צריך  לעשות כדי לקבל תעודת גיור ובמה כל זה כרוך.

ההצגה מותירה את הצופה עם חומר למחשבה ועם שאלות מהותיות כמו: האם שווה לאדם לערוך שינוי קיצוני בגוף ובהגדרה למען כסף?

מה ההבדל המהותי בין הדתות? אם בכלל ומה משותף לכל הדתות? מה זה דתות בכלל? מה מסתתר מאחורי תעודה או מסמך שמאשר כי אתה יהודי? מה המשמעות של גיור?

מה עומד מאחורי תעשיית הגיור?

כמה כסף מהווה מרכיב חשוב בחיינו? ומה אנשים מוכנים לעשות למען כסף?  

ההצגה מתובלת בהומור פשוט וחם, בלתי מתחכם אשר יוצר אצל הצופה תחושת קלילות והנאה ולמרות  שמדובר בנושא רציני ההצגה מביאה עימה משב רוח קליל ואינה מותירה את הצופה בתחושת כבדות.

כמו כן ההצגה עוסקת באהבה בין שני בני הזוג, היא מראה לנו מהו כוחה של אהבה בין שני בני אדם כאשר כל אחד מהם משתייך כבר לדת אחרת והיא מוכיחה בסופה שכסף ודת זניחים ביותר לעומת אהבה חום, אדם הוא אדם, לא משנה לאיזו דת ישתייך.

הנכם מוזמנים לצפות בקומדיה היהודית ההורסת "ברית מילה" אשר תנפץ לכם כמה וכמה  מיתוסים, תותיר אתכם מהרהרים ותעשה לכם קצת "גוד טיים"!

ההצגה "ברית מילה" מאת אילן חצור, בימוי גדי צדקה

בכיכובם של: שמוליק לוי, דורית פלד- הרפז, אבי אטינגר, גיל וסרמן, יורם יוספסברג, איצ'ו אביטל.

יום שלישי 31.03.20 בשעה 20:30

לפרטים נוספים: https://www.htrl.co.il/event.asp?event=3946

 

שלום יקרים!

אנחנו רוצים לספר לכם על המחזה הנפלא "השיבה" שהגיע לאחרונה להיכלינו כאן בראשון-לציון.

איכשהו כשצופים במחזה אשר מבוסס על סיפור אמיתי זה יותר עוצמתי, מטלטל ונוגע.

את סיפורה המזעזע של "הכת של גואל רצון" כולכם ודאי מכירים בעקבות חשיפתו בכלי התקשורת הרבים. 

בשנת 2013 עלה המחזה "שייכת" עפי סיפורה של יהודית הרמן,. בשנת 2018 עלתה לשידור סידרת טלוויזיה בשם "ההרמון" המבוססת על ספרה של אחת מנשותיו. מעיין מרים סמדר.
ב-2019 עלה בתיאטרון הקאמרי המחזה "השיבה" אשר נכתב על ידי איה קפלן בהשראת סיפור חייה של יהודית הרמן, שהייתה גם כן אחת מנשותיו של רצון.
בימים אלה אנחנו שמחים וגאים לארח כאן בהיכל התרבות מאיר ניצן בראשון לציון את המחזה פרי עטה של איה קפלן ובבימויה. לפני שנספר לכם על המחזה נפתח בכמה עובדות הכרחיות שעושות קצת סדר בתוך הבלאגן:  

גואל רצון נולד בשנת 1950 בשכונת "התקווה" בתל-אביב  להורים שעלו לארץ מתימן. בחייו הבוגרים עבד בעבודות מזדמנות כמו שיפוץ בתים ותיקון מכוניות. בשנת 1972 נישא לאשה שממנה נולדו לו חמישה ילדים, בראשית שנות ה-80 הכיר אישה נוספת שממנה נולדו לו חמישה ילדים נוספים...

החל משנת 1991 הוא החל להתפרסם כהילר, מטפל  באנרגיה אשר בקיא בעולם הקבלה ובספר הזוהר. 

הוא קיבץ סביבו נשים רבות בדרכים שונות,  חלקן צירפו גם בנות, אחיות, קרובות משפחה ומכרות אחרות לקהילתו, בשנים  הללו הוא התפרנס מכספים שנשותיו העבירו לו מעבודות משק-בית ומקצבאות הביטוח הלאומי לנשים חד הוריות. לדבריו של רצון ,הוא קיים עם הנשים מערכות יחסים זוגיות שהאחרונה בהן החלה בשנת 2006.  

בשנת 2010 נעצר רצון על ידי המשטרה בחשד ששעבד את נשותיו וביצע בהן ובקטינים עבירות מין . גלית, אחת מנשותיו שעזבה אותו וששתי אחיותיה היו גם הן בקהילה הגישה נגדו תלונה על כך ששכב עימה ואנס אותה עוד כאשר הייתה קטינה בת 14, לאחר התלונה עקבה המשטרה במצלמות נסתרות ובהאזנות סתר אחר רצון ונשותיו ובין היתר הקליטה שיחה שממנה עלה כי שכב עם אחת מבנותיו, מזעזע! 

בשנת 2010 במבצע משטרתי שנקרא: "גאולה מרצון" שנעשה בשיתוף עם הרווחה חולצו מהכת כל נשותיו וילדיו.

יהודית הרמן שעל סיפור חייה מבוסס המחזה "השיבה" הייתה בת 17 כששמעה על רצון מחברות. הן סיפרו לה שהוא אדם מיוחד, עוזר ומרפא אנשים ממחלות וכי יש לו יכולות מיסטיות. היא באה מבית מורכב והייתה חסרה לה תחושת משפחה. השילוב הזה יצר אצלה משיכה חזקה מאוד להיפגש איתו. "אף פעם לא אהבתי אותו. הוא נתן לי תחושה של הגנה, של משפחה, שאכפת לו ממני"... אמרה יהודית בראיון למעריב בשנת 2015. בד בבד אמרה גם "נורא פחדתי ממנו כל השנים. הוא היה מאיים עלי באופן קבוע שאם אעזוב אותו אף אחד לא ירצה אותי..."

את תקופת הימצאותה בכת תיעדה בכתיבת יומנים ששימשו כחומר לכתיבת המחזה. כן, לעיתים המציאות עולה על כל דמיון וזאת כנראה הסיבה שאני כל כך מחוברת לאומנות אשר מבוססת על סיפורים אמתיים, אומנות שבאה במגע עם המציאות וגורמת לנו לשאול שאלות חשובות בתור בני-אדם ובתור חברה, כמו למשל: איך קורה כזה דבר? וכיצד ניתן, אם בכלל למנוע תופעות  מהסוג הזה?  " זה יכול לקרות לכל אחת" אמרה השחקנית נטע גרטי בראיון לתוכנית הטלוויזיה "אולפן שישי".

במחזה נועה שמר  (נטע גרטי) נחקרת במשטרה לאחר מעצרו של אבי חמשת ילדיה. חוקריה מנסים לשכנע אותה להעיד נגדו כדי להפלילו אבל נועה המהופנטת מגוננת עליו בחירוף נפש. בזמן שאביהו (שמואל וילוז'ני) במאסר, חוזרת נועה בלית ברירה עם ארבעה מחמשת ילדיה אל הקיבוץ לבית הוריה ואחותה (אודיה קורן, אבי טרמין) ונאלצת להתעמת עם משקעי העבר ופערי ההווה. 

בראיון לתוכנית רדיו אמרה איה קפלן, הבימאית והכותבת של המחזה שמדובר במחזה אשר עוסק בהורות.  היה חשוב לה בתור יוצרת להתמקד בשיבה של נועה לבית הוריה עם חמשת ילדיה, לאחר יותר מעשור, להביא את הקונפליקטים הנולדים מתוך הסיטואציה הלא שגרתית והפשוטה הזאת של שיבה הביתה לאחר שנים רבות של נתק שבמהלכן חלו שינויים רבים בחייהם של כל אחד מבני המשפחה. שחקני המחזה:  רות אסרסאי, כרמל בין, נטע גרטי, אורי זיו-גדניר/ מארק קרוגליקוב, שמואל וילוז'ני/ אוהד שחר, אבי טרמין, מיה לנדסמן/ דנה מיינרט, נועה מטרסו/ אמילי מלשיבה, עידו מרקוביץ', אסף סולומון/ גלעד שמואלי, אודיה קורן/ שרה פון שוורצה, עברי שי/אורון נדיב/ מאקו דלה קרוז 

המחזה מותיר את הקהל מרוגש עד דמעות, הדיאלוגים של הגיבורה נועה  עם הוריה פרטו על הנימים הכי דקים בנשמתי. מדובר בדיאלוגים אשר קיימים בכל משפחה. נועה עזבה את בית הוריה בקיבוץ כשהייתה נערה צעירה ושבה אליו כאשה בתוספת חמישה ילדים, במהלך שהותה בביתם היא מוצאת את עצמה מתחשבנת עם הוריה על העבר, דברים צפים ועולים והכל הופך מאוד נפיץ ואמוציונלי. נדמה כי אף עין לא נותרה יבשה בקהל.

במהלך המחזה קשה שלא להבחין בטרנספורמציה שעוברת נועה, מאישה צייתנית שמאמינה בחוקי הכת הנוקשים והמחמירים לאשה חופשיה, פתוחה ומשוחררת, לאט לאט נושרות ממנה הקליפות והיא חוזרת להיות הקיבוצניקית שהייתה, אמנם עם קעקועים בגוף ובנפש אבל עוברת תהליך מרגש של שחרור והחלמה. 

נטע גרטי משכנעת במשחקה. ניכר שהיא מזדהה באופן טוטאלי עם הדמות כמו גם יתר השחקנים המופלאים שנתנו תחושה חזקה שהצופה נמצא בסלון ביתם. 

הביקורת משבחת: "במרכז ההצגה ניצבת דמותה של נועה/אורה בגילומה המושלם של נטע גרטי... הדמות שגרטי יוצרת מרתקת במאבק שמתרחש בינה לבינה, מעבר לטקסט ומקבל ביטוי בגופה - שביר וקל או כבד ומוצק. מרתק לראות בתפקיד הזה את נטע גרטי המשחקת במלוא עוצמתה" אתר הבמה

לבקשת הקהל הצגות נוספות:

רביעי-חמישי I 26-27 בפברואר I 20:30

לרכישת כרטיסים: https://www.htrl.co.il/event.asp?event=4137